Pisal sem o svojih prvih vtisih Blogorame Gregorja Frasa, ki mi je vmes tudi zelo prijazno odpisal na mail, ki sem mu ga poslal. Prvi vtisi tudi zaradi maila ostajajo pozitivni, istočasno pa se je na tematiko služenja od blogov oglasil tudi Inspiron. Dejansko pojdite in preberite zelo dobro napisan zapis.
Za tiste, ki se vam ne da brati, Inspiron v osnovi pravi, da z blogom v Sloveniji ne bomo zaslužili. Nič. Nada. V zapisu pregleda različne načine oglaševanja in predstavi tudi svoje izkušnje. Zaslužil ni nič. Nada.
Preden začnem predstavljati svoje mnenje še enkrat poudarjam, da se praviloma strinjam z njegovimi pomisleki in argumenti. Tudi ne nameravam spodbijati Inspironovih točk, glede na to, da se z njimi v veliki meri strinjam. Namesto tega bi raje predstavil lastno utopično vizijo spletnega oglaševanja na slovenskih blogih.
Trenutno težavo vidim v vseh stvareh, ki jih je omenil Inspiron, in še številnih drugih. Res je, da slovenska blogosfera niti pod razno ne dosega obiskov, ki so potrebni za masovno oglaševanje "na klik". Tega načeloma sistematično ne rešuje niti združevanje blogov pod tematske "marele", kot sem predlagal v komentarjih. Zaenkrat so oglaševalci zadovoljni z oglaševanjem na velikih spletnih straneh in v časopisih, ki imajo bodisi večji doseg, bodisi laže pritegnejo oglaševalce.
Odgovor na ta izziv je po eni strani preprost, po drugi pa težaven. Preprost zaradi tega, ker je potrebno le pritegniti nove oglaševalce. Manjše oglaševalce, ki nimajo velikih proračunov za oglaševanje v revijah. Govorim o manjših podjetjih, ki nikakor ne morejo oglaševati v revijah. Zakaj težko? Ker to zahteva velik tržni napor.
Vzemimo primer: nekdo piše o svojem potovanju na Tajsko. Zakaj se ob tem ne bi prikazoval oglas turistične agencije? Nekdo piše o fotografiranju. Zakaj ne bi bil zraven majhen tekstovni oglas za, recimo, Beseničarja? Nekdo piše recepte, kar je relativno pogosto. Zraven paše oglas kakšne restavracije. Pa še in še je primerov, kjer bi lahko na slovenske bloge vključil kontekstualno oglaševanje, torej oglaševanje, ki je odvisno od vsebine.
Kar je še bolj zanimivo. Na tem segmentu načeloma ne bi tekmoval z revijami in časopisi, ali celo drugimi spletnimi stranmi. Kot si predstavljam, bi bili največji tekmec za oglaševalsko pogačo radijske postaje. Pomislimo: poceni produkcija (pri spletu cenejša), poceni zakup (na spletu cenejša), doseg brez neposrednega odziva (klik na spletu pomeni neposreden in merljiv odziv, ki se ga pri radijskih oglasih nikakor ne da meriti). Kar pa se masovk tiče - manjše radijske postaje niso ravno masovni mediji.
Težava leži drugje. Najprej potrebuješ dokaz, da se spletno oglaševanje na tak način splača. Ta problem je ključnega pomena, saj je potrebno oglaševalcem dokazati, da njihov denar ne bo vržen stran. Treba bi bilo dobiti primer uspešnega spletnega oglaševanja, kjer je podjetje s tem uspelo nekaj narediti.
Druga težava. Majhni oglaševalci pogosto nimajo niti svoje spletne strani. Mogoče bi bilo smiselno ustvariti posebno stran, kjer lahko za omejen čas trajanja akcije preko spletnega formata predstavijo svoje podjetje in ponudbo. Tako samo vpišejo lokacijo podjetja, kdaj so odprti in koliko stane stvar, ki jo prodajajo.
Tretja težava. Doseči vse te oglaševalce in jih povezati s ponudniki vsebin. To je verjetno najtežje. V Sloveniji nas je večina blogov precej eklektičnih. En dan pišemo o kodi za blog, drug dan o tem, da je naša muca bruhala zaradi slabih briketov. Spet tretji dan malo "tugujemo", da nam ni všeč LPP ali pa da ne maramo novega oprsja estradne zvezdnice, pri kateri se je plastični kirurg preveč razburil.
Kako rešiti to težavo? Z nekakšnim sistemom, ki ga že sedaj poznajo mediji, zahteva pa posrednika. Recimo, veš, da pišeš o nečem, oziroma, da boš o neki določeni temi pisal. To objaviš na portalu ponudnikov vsebine. Nekdo (recimo mu tržni oddelek) pogleda o čem boš pisal ter kontaktira potencialne oglaševalce. Ponudi jim možnost oglaševanja in jim mimogrede navrže še, da so lahko za toliko in toliko denarja tudi na drugih blogih, ki bodo v naslednjem mesecu pisali o tej temi.
Tu nastopi smiselnost agregacije blogov in njihova kategorizacija. Če bi recimo lahko vzpostavili sistem označevanja zapisov (npr. tehnologija, splet, kuhinja) in avtomatske analize zapisov, bi lahko oglaševalcem ponudil relativno učinkovit sistem ciljanja bralcev. In tudi tu imaš prednost pred radijskimi postajami, ki ne morejo na nikakršen način ciljati svojih poslušalcev. Zavedam se možnosti zlorabe ročnega označevanja, toda s človeško kontrolo bi zaradi majhnega števila blogov načeloma lahko to hitro ustavil, saj bi imel možnost ročnega odstranjevanja goljufivih blogov iz baze. Nekdo, ki na dolgi rok pošteno označuje svoje zapise, se lahko po določenem času izogne ročnemu pregledovanju.
Nekako se mi zdi, da je za Slovenijo najprimernejši nekakšen hibriden način avtomatskega zbiranja oglasov (kot AdSense) in človeške intervencije. Smo dovolj majhen trg, da bi bilo to načeloma izvedljivo, oglaševalci pa bi imeli več zaupanja v sistem.
Kaj je torej potrebno hipotetično storiti za izvedbo tega utopičnega načrta? Najprej vzpostaviti bazo blogov v Sloveniji. To pomeni ročno vključiti tudi bloge, ki se sami morda v bazo ne bi prijavili. Nato zbrati bloge, ki so pripravljeni sprejeti oglaševanje in jih tako označiti. Sledi korak kategorizacije blogov in kategorizacije zapisov (mogoče celo v skladu s kategorijami oglaševalcev). Po teh korakih zbereš oglaševalce in jih obvestiš, da lahko z oglaševanjem na spletu dosežejo več ljudi kot preko radijskih postaj.
Kaj so ovire? Različni blogerski sistemi, kjer so lastniki prevečkrat tudi sami ponudniki oglaševalskega prostora. Nekdo bo naredil svoj sistem in ga dal vsem. Vprašanje časa je, preden bo SiOL ali Večer ali kdo drug naredil svoj sistem in na svojih blogih prepovedal uporabo drugih sistemov. Odvisnost blogerjev od ponudnikov ima lahko tu hude posledice. Vsak bo silil v oglaševanje svoje uporabnike, trg se bo razdelil na majhne ponudnike oglaševanja, ki ne bodo imeli nikakršne moči in nenazadnje tudi motivacije za inoviranje ne.
Druga ovira je premajhno zanimanje blogerjev ali oglaševalcev za oglaševanje. Domnevam sicer, da na blogerski strani ne bi smelo biti preveč težav. Na oglaševalski strani pa ... Domnevam, da bi sicer lahko dober trženjski model premagal to oviro.
Ovir je verjetno še kaj. Če si kdo kakšno spomni, kar v komentarje z njo. Enako pa velja za predloge k tej utopiji.
5 komentarjev:
Tyrone,
morebiti bi najprej povprašali pri specializiranih agencijah, ki že tržijo spletne oglase, kje vidijo prihodnost trženja blogov?
je ne vidijo ocitno.. sem poskusil z ipromom in httpoolom.. pa nisem dobil v 3 tednih niti odgovora.. :)
Dva komentarja:
1) Osnovno vodilo za VECINO oglasevalcev bo se vedno stevilo ljudi, ki blog pregledujejo. Sele mnogo kasneje pride na vrsto 'tematika', ki bo VEDNO imela manjse stevilo bralcev, kot pa miks blogi (vendar bodo bolj zvesti bralci). Oglasevalci (ce ze bodo) se bodo torej po mojem mnenju bolj zanimali za bloge tipa had/jonas, ki so med najbolj branimi, pise se pa o svemu i svasta. (Z agregacijo blogov po tematski sklop dvignes stevilo skupnih obiskovalcev (a res?? - koliko je podvajanj??), vendar tudi razdelis placilo ---> mizerija?).
2) Nekaj, kar sem jaz imel v mislih napisati tudi v svojem prispevku na to temo, pa sem potem nenamenoma pozabil, ti pa si dregnil v idejo zelo na hitro: "blogovsko novinarstvo". Kjer pises o dogodkih, stvareh, koncertih, delas fotoreportaze - objavis na blogu, spotoma delas REKLAMO (=siris glas) - ergo, se dogovoris z reklamirancem za primerno "odskodnino".
Primer: pred dnevi je bil na Brdo pri Kranju pompozno predstavljen nek nov parfum. Kot povabljenec gres tja in namesto, da samo gledas bejbe se malo pofotkas, napises malo o dogajanju - in se dogovoris z proizvajalcem, da jih das na blog in oni ti nekaj za to placajo.
Seveda potem pride do problema "odvisne kritike pisca bloga" (boljse nekaj ocenis/napises, vec dobis?) in se nekja, kar vecini smrdi: potrebno je "delat" :) :)
Sistem, v katerega bi vključili vse slovenske bloge, se mi zdi nepregleden, prav tako pa je tu še ena pomembnejša zadeva. Vsi nočejo reklam in denarja. nekateri pišejo zaradi veselja, za spomin ali kar tako. Nekateri oglaševanje kritizirajo že zdaj in se verjetno ne bi vključili v sistem, ki bi jim ponujal cekine ^^.
Jaz predlagam takle sistem: Kdor bo oglaševal, mora svoj post kategorizirati. Ali še lažje in bolj smiselno: kategorizirati mora blog. Pove, da bo pisal o tech zadevah, o glasbi, filmih in receptih, recimo. Tako dobi 4 kategorije oglaševalcev, ki bi bili razdeljeni v enake kategorije. Kdor bi fejkal, bi ga banali iz sistema. As simple as that.
Just my 2 cents.
Ocitno vam ni jasno, da bi bile reklame enosmerna vozovnica v propad blogov. Se pravim neodvisnim novinarjem, s kodeksom in ugledom, ki ga morajo varovati, ljudje ne zaupajo povsem, ce poleg prispevka zagledajo se reklamo za zadeve, o katerih pisejo (in cesar se v revijah, ki kaj dajo nase, na moc izogibajo).
Lahko ste povsem prepricani, da bi polovica blogerjev pricela hvaliti stvari, od katerih bi si obetali oglasevalski denar, ljudje bi pa nehali brati se drugo polovico blogov.
Ce dejstva, da bloge itak berejo samo blogerji, niti ne omenjam:-)
O.
Objavite komentar