četrtek, julij 30, 2009

Predvidljivo neracionalni

V zadnjem zapisu sem na kratko zapisal nekaj o novi knjigi Chrisa Andersona, danes pa bi rad namenil nekaj besed tudi drugi knjigi, ki sem jo zaključil te dni. Gre za Predictably Irrational profesorja Dana Arielyja, osnovna tema pa je behavioralna ekonomija na praktičen način.

Še kratek disclaimer/razlaga. Po izobrazbi sem anglist, kar pomeni, da se z ekonomijo in poslovnim svetom tekom študija nisem srečeval prav veliko (beri nič). Šele v zadnjih nekaj letih sem na tak ali drugačen način začel gledati na ekonomijo kot na nekaj drugega kot računovodstvo ali premetavanje številk. Seveda moje osnovno zanimanje ne pomeni, da se štejem za strokovnjaka za ekonomijo v kakršnemkoli pogledu, gre pa definitivno za zanimivo področje, ki ga - sploh študenti humanističnih ved - vse premalo poznamo.

Sedaj pa nazaj h knjigi. Behavioralna ekonomija kot veda obstaja od konca sedemdesetih, v osnovi pa gre za to, da se raziskovalci ukvarjajo s tem, kako človeški, čustveni in psihološki faktorji vplivajo na ekonomske odločitve. Več o tem v članku na Wikipediji. S tem neposredno podvomijo o eni osnovnih predpostavk klasične ekonomije, da smo ljudje racionalna bitja, ki odločitve sprejemamo na podlagi informacij, ki jih zberemo iz sveta okoli sebe.

Dan Ariely na simpatičen način naslovi najrazličnejše dejavnike, ki na nas vsak dan vplivajo, ko sprejemamo odločitve. Kot profesor na univerzi MIT je izvedel številne poizkuse med študenti in v knjigi predstavlja rezultate različnih raziskav. Rezultati so na trenutke prav neverjetni in ves čas zabavni.

Recimo - študentje so morali na list papirja napisati zadnji dve številki svojega zdravstvenega zavarovanja ter nato podati ceno za različne izdelke na dražbi. Študentje, ki so imeli višji zadnji številki (recimo 90) so podali višje ponudbe za ceno izdelka kot tisti z nižjimi.

Zanimiv je tudi poizkus s tem, kako brezplačno vpliva na naše odločitve. Ko so imeli študentje na izbiro cenene čokoladke za 1 cent in Lindtove čokoladne bonbone za 17 centov, so se v veliki meri odločili za Lindtove. Ko so cenene čokoladice ponudili zastonj, Lindtove pa za 16 centov (oboje so pocenili za en cent) se je razmerje nesorazmerno obrnilo v korist cenenih čokoladk.

Še bolj šokanten preizkus je pokazal, kako lahko študentje, ki so v učilnici odgovorili, da ne bi nikdar spali s starejšo žensko, seksali brez kondoma ali spustili drogo v pijačo izvoljenke v situaciji vzburjenja (med pregledovanjem pornografije) nenadoma postali divjaki, ki bi šli v posteljo s čimerkoli in brez kondoma ter seveda nalili drogo v pijačo dekleta na zabavi.

Knjiga je polna takih primerov in torej neverjetno zanimivo branje. Si pa upam trditi, da je knjiga bolj privlačna vsem, s koreninami v humanizmu. Zdi se mi namreč, da humanisti na splošno težko razumemo svet skozi ekonomsko prizmo racionalnih ljudi in odločitev. Taka knjiga je torej nekakšna potrditev naših sumničenj, da svet le ni popolnoma tako racionalen in skladen z matematičnimi modeli, ki jih imajo številni ekonomisti tako radi. To seveda ni kritika ekonomistov, samo dejstvo, da se ta knjiga bolj sklada z našim pogledom na svet.

Za okus Dana Arelyja še eno njegovih predavanj



Če vam je bil zapis všeč, imate različne možnosti, da blog spremljate še naprej: moj Twitter profil ali pa RSS tega bloga.

Povezani zapisi
Želim si, da bi bil tam
Brezplačno - prihodnost radikalne cene