sreda, julij 23, 2008

Googlovi "knoli" sedaj odprti javnosti

Google je že pred kakšnim letom napovedal nov projekt, ki so ga poimenovali "knol". Gre za nekakšno vrsto konkurence Wikipediji, torej za članke v enciklopedijski obliki, ki jih lahko ustvarja in ureja vsak. Najprej so zadevo zagnali zelo zaprto, saj so očitno sodelovali s kupom strokovnjakov, ki so že ob predstavitvi pripravili celo vrsto člankov. Zdaj je zadeva dostopna vsem in na prvi pogled gre predvsem za vsebine predvsem s področja zdravstva.


"Knol" je oznaka za "enoto znanja", torej "unit of knowledge". Vsi z uporabniškim računom pri Googlu lahko odprejo in začnejo urejati lastne knole. Urejevalnik je na prvi pogled uporabniku prijazen in nudi vse osnovne možnosti, ki jih od spletnih urejevalnikov pričakujemo. Vmesnik v akciji:


Pri člankih imate več možnosti sodelovanja. Svoj članek lahko odprete vsemu svetu, torej vsem uporabnikom, ki so vpisani v sistem, ali pa vključite potrjevanje vseh sprememb. Zadevo lahko tudi popolnoma zaprete in jo prepustite samo tistim, ki jih k sodelovanju povabite.

Po defaultu je vključena licenca za članek lahko pa jo spremenite v nekomercialno (Non-Commercial) ali celo popolnoma zaščiteno s pridržanimi vsemi pravicami. Dodatna izbira je tudi prikazovanje oglasov ob člankih. Privzeto je ta možnost izklopljena.

Prisotna so tipična wiki orodja, torej shranjevanje in primerjava različic in komentiranje. Prav tako je mogoče vsak članek posebej oceniti z zvezdicami ali pa napisati oceno članka.

Knoli so torej prispeli. Moj prvi vtis je pozitiven. Wikipedia na nek način definitivno potrebuje konkurenco, ki je tradicionalne enciklopedije ne morejo zagotoviti. Kljub temu, da je Wikipedia dejansko praktično neprecenljiv vir informacij, se zadnje čase zapleta v določene situacije, ki ji jemljejo kredibilnost in nižajo njeno kakovost. Že od začetka jo preganjajo težave vandalizma in obtožbe elitizma, seveda pa tudi na račun njene kakovosti pogosto pade kakšna težka.

Google ima tu (po mojem) tudi druge interese. Kot prvo, Wikipedia je med najbolj obiskanimi stranmi na spletu in Google si želi, da bi lahko na njej prikazoval oglase. Knol je vsaj do neke mere odziv na to. Kot drugo, ima Google stalno željo po ustvarjanju več vsebine, kar je povezano tako z njihovim iskalnikom kot tudi z oglaševanjem. Primera vsebinskih strani sta Blogger in YouTube.

Za razliko od Wikipedie naj bi Knol poudarjal predvsem osebno strokovnost in torej tudi pogled na določeno tematiko. Vprašanje pa je, ali bo Googlu uspelo pridobiti kritično maso ljudi, ki si bodo želeli ustvarjati svoje knole in jih nato urejati ter vzdrževati. Osebno se mi zdi, da je model Wikipedie pri tem učinkovitejši, čeprav pa seveda ne popoln.

Mimogrede, Wikipedia ima vnos Knol, Knol pa za Wikipedio še ne ve :).