ponedeljek, maj 11, 2009

Zakaj bo Twitter premagal Facebook

Zadnje tedne lahko veliko beremo o Twitterju. Mednarodni tisk je v njem našel novo obsedenost in tudi v Sloveniji lahko že marsikje zasledimo zapis ali dva o njem. Pozornost je deloma neupravičena - Twitter ima komaj 14 milijonov uporabnikov, Facebook pa 200 milijonov. Facebook ima nekaj, kar je na daleč v megli podobno poslovnemu modelu, Twitter pa se zavestno osredotoča na rast in poslovni model postavlja na stran. Facebook je dejansko veliko podjetje, Twitter pa ostaja malo podjetje, t.i. startup.

Kljub temu menim, da je Twitter v tem trenutku v boljšem položaju, da postane prihodnost družabnih medijev in omrežij. Razlog za to prepričanje je preprost - Twitter se je za razliko od Facebooka že v samem začetku postavil kot platforma. Družabna omrežja so v tem trenutku vezana na posamezne storitve - vaši prijatelji iz Facebooka ostanejo na Facebooku, če bi si želeli prestopiti na MySpace. In seveda obratno. Twitter se s tem ne obremenjuje, saj lahko do njega dostopate od kjerkoli in ga vključite v katerokoli aplikacijo.

Ravno v bogastvu odjemalcev lahko vidimo to "platformskost". Facebook ima sicer več odjemalcev, vendar zares šteje samo en - njihova spletna stran. Sicer lahko stanja prijateljev spremljate preko drugih odjemalcev, pogosto jih lahko komentirate, vendar so najugodnejši način za dostopanje do vseh funkcionalnosti še vedno uradni Facebookovi odjemalci (splet, namizje, mobilno). Twittru je, po drugi strani, preprosto vseeno. Odjemalcev je malo morje in vsi omogočajo vse funkcionalnosti. Stanje je seveda razumljivo, saj Facebook živi od oglasov, ki jih prikažejo uporabniki. Dostopi iz nepodprtih odjemalcev so nož v njihovem hrbtu. Twitter teh težav nima, saj nima poslovnega modela :).

Ta neprilagodljivost odjemalcev pomeni še nekaj. Se spomnite velikega Facebookovega revolta okrog prenove vmesnika? Na Twittru se to ne more zgoditi, saj noben kos funkcionalnosti ni vezan na "uradnega" odjemalca.

Obstaja še ena pomembna razlika med Facebookom in Twittrom. Facebook ima svoje korenine v povezovanju prijateljev in znancev ter skladno s tem tudi visoke zahteve glede zasebnosti. Twittru je seveda vseeno, saj predstavlja nekakšno vmesno stopnico med spletno stranjo, kjer ljudi, ki te spremljajo načeloma ne moreš videti in Facebookom, kjer moraš prijatelje pootrditi. S tem je ustvarjen uporabnikom izredno prijazen mehanizem oblikovanja družabnega omrežja, ki ne zahteva nujno dvosmerne potrditve, ki je potrebna pri Facebooku. Povezave med ljudmi so na Twittru tako nekoliko mehkejše - slediš namreč ljudem, ki te zanimajo, čeprav jih nujno ne poznaš. Kot tehnološkemu geeku se mi zdi najboljši opis Twittra naslednji - bralec RSS z družabno komponento.

Facebook se je sicer dokaj zgodaj poskušal na trgu umestiti kot platforma in omogočil drugim razvijalcem, da na njihovi platformi razvijajo svoje aplikacije. Rezultat je bil hitra in eksplozivna rast, ki pa ne pomeni, da bo Facebook prihodnost družabnega spleta. Njihova odvisnost od oglasov pomeni, da bodo ostali zaprti v svoj ograjeni vrt. Twitter je s svojim pristopom platforme bistveno bolj vsestranski. Lahko ga vključite v elektronsko pošto, odjemalec za takojšnje sporočanje, mobitel, skratka kamorkoli. Nikakor ne dvomim, da bodo fantje slej ko prej ugotovili, kako izkoristiti svoj položaj.


Tudi Googlu se lahko piše slabo

Toda Twitter ni kritičen samo za Facebook. Tudi kralj iskanja ne more ostati popolnoma miren. Twitter namreč predstavlja izredno bogat temelj za iskalnik prihodnosti. Ravno te dni so napovedali, da iskalnik ne bo več preiskoval samo "tweetov", ampak tudi strani, na katere vodijo objavljene povezave. S tem na področju iskanja vzpostavljajo dve pomembni novosti - eno je iskanje v realnem času, drugo pa iskanje na podlagi ugleda posameznikov.

Iskanje v realnem času bo vsekakor zanimivo, toda potencial za spreminjanje igre iskanja pa ima ravno vpliv posameznikov in njihovega družabnega omrežja na rezultate. Tega se zaveda tudi Google, ki je ravno te dni začel močno pritiskati na uporabnike, naj izpolnijo svoje Google profile. S temi namerava Google nedvomno v svoje iskalne algoritme vključiti tudi vpliv posameznikov in njihovih izbir in priporočil.

Možnosti iskanja in spremljanja utripa naredi Twitter zanimivejši kot Facebook tudi za poslovni svet. Na Facebooku preprosto ne morete preiskovati celotnega omrežja za odkrivanje informacij in zapisov o izdelku ali podjetju. Twitter to omogoča in je kot tak bistveno prikladnejši za sodelovanje poslovnih subjektov.

Twitter je tako v odličnem položaju, da dobro pretrese trenutno spletno sceno, ki ji vladata Google in Facebook. Kaj pa menijo bralci. Je Twitter res tako perspekktiven? Ali gre samo za kratkoročen trend, ki bo izginil, ko ga bo zamenjala naslednja mala velika stvar?


Če vam je bil zapis všeč, imate različne možnosti, da blog spremljate še naprej: moj Twitter profil ali pa RSS tega bloga.