torek, december 06, 2005

Zakaj slovenski splet ni (dovolj) kakovosten

Pred časom sem napisal vnos o tem, da določene storitve, ki temeljijo na dejavnosti posameznikov in zanesenjakov ne morejo v nedogled pobirati dobička, ki zraste na naporih zvestih uporabnikov. Najlepši primer za to je seveda Flickr, kjer Yahoo! z oglaševanjem pobira veliko denarja, uporabniki pa načeloma nimajo od tega nič. Potem sem za podoben odnos obtožil tudi Delo, ki na blogih svojih uporabnikov pobira denar od oglaševanja, ti pa seveda od tega nimajo nič.

Včeraj sem ponovno nekoliko razmišljal o tem vprašanju in načeloma ima ta problem nekoliko globlje korenine, ki pa vodijo v popolnoma drugo smer. Ob razmišljanju sem namreč naletel na zanimivo vprašanje, ki se glasi "Kakšno motivacijo sploh ima slovenski uporabnik spleta za samostojno ustvarjanje vsebin?" No, osebne motivacije, kot so samopromocija, želja deliti svoje izkušnje z drugimi, informiranje ostalih uporabnikov spleta in podobno so seveda hvalevredne, ampak žal ne zagotavljajo dolgoročne predanosti, potrebne za dejansko ustvarjanje vsebin. Vsebine pač niso le en dober esej ali pa 50 vnosov v blog. Vsebine postanejo koristne takrat ko ima uporabnik na voljo 50 dobrih esejev ali pa 1500 vnosov v blog. In take ravni predanosti ni lahko vzdrževati. Ne bom rekel nemogoče, toda včasih se ti pač ne da in potem se ti ne da še naslednji dan in potem mine cel teden in vse skupaj opustiš, ker pač nisi več dovolj v stvari, da bi nadaljeval. Govorim iz osebnih izkušenj.

Torej osebna motivacija ni dovolj. In več ali manj je na voljo le še ena druga oblika motivacije: denar. Denar je dovolj močan motivator, da posameznik ali skupina razmeroma stalno in kakovostno ustvarjajo vsebine. To ni ravno nov koncept, saj načeloma na tem konceptu temelji celotna založniška industrija.

Toda v Sloveniji ni preprostega načina, da bi od ustvarjanja vsebin na spletu kaj zaslužil. Vsaj ne preprosto. Vem, da v Sloveniji obstajata dve glavni spletni oglaševalski mreži Iprom in Httpool. No, ko sem šel pogledati ali bi se lahko vključil v njihovo oglaševalsko mrežo, imata oba ponudnika naslednjo zahtevo: 100.000 mesečnih ogledov.

Huh? 100.000 mesečnih ogledov? 100.000 mesečnih ogledov pomeni 140 ogledov na minuto, kar ni nekaj, kar bi lahko trivialno dosegel, pa če se še tako potrudim. Dejstvo je, da je spletno oglaševanje v Sloveniji namenjeno izključno največjim stranem in pa tistim, ki imajo ali lasten sistem za oglaševanje ali pa vsake toliko časa dobijo nekaj fičnikov, da na svojo stran vržejo banner ali dva. Spletno oglaševanje ni za male založnike, kamor sodijo blogerji in tihi entuziasti, ki svoje znanje torej prodajajo zastonj.

In ker ni denarja je tudi kakovostnih vsebin manj. Za primer lahko recimo vzamemo Društvo prijateljev kaktusov Slovenije, ki ima na svoji strani celo en oglas, glede na tematiko pa bi jih lahko imeli bistveno več. Toda v oglaševalsko mrežo ne morejo vstopiti ker nimajo tistih mitičnih 100.000 obiskov na mesec, verjetno pa nimajo niti želje niti virov, da bi se lotili trženja svoje strani. Oglasov torej ni. Denarja tudi ne. Torej tudi vsebin, ki bi pritegnile oglaševalce ni veliko. Ker pač ljudje zastonj ne delamo radi.

Kar sem želel povedati do sem: slovenski splet ima slabe vsebine ker ni oglaševalskega denarja in torej premalo motivacije za ustvarjanje vsebin. Kar je precej žalostno, glede na to, da odgovor na vprašanje kako nagraditi majhne ustvarjalce vsebin že obstaja. Imenuje se Google AdSense. Gre za storitev, ki temelji na konceptu, ki ga je najlaže prikazati z grafom.



Iprom in Httpool prodajata velikim spletnim stranem, ki segajo levo od zelene črte, torej največjim spletnim stranem. Med zeleno in modro črto najdemo tiste relativno dobro obiskane spletne strani, ki ne dosegajo 100.000 ogledov na mesec in vsake toliko časa samoiniciativno prodajo kakšen oglas. Ali pa tudi ne. No, če dobro pogledate (res dobro, ker vem, da je graf precej slab), potem lahko vidite, da je graf na nek način simetričen. Torej obstaja malo strani z veliko obiskovalci in veliko strani z malo obiskovalci. Iprom in Httpool prodajata le velikim stranem in torej izkoriščata le del trga, ki ima v bistvu prav toliko dosega kot tisto večje število majhnih strani. Toda male strani nimajo prihodkov, vendar istočasno prek njih nihče ne prodaja oglasov in torej nihče ne zasluži ničesar. In to ni dobro. Ne za vsebine ne za slovenski splet.

Tu vstopi Google AdSense. Gre za storitev, kjer na svojo spletno stran vneseš majhno skripto, ki v nevpadljivem okvirčku prikazuje oglase. Gotovo ste ga že videli: majhen okvirček, v njemu nekaj besedila, nekaj linkov in besedice Ads by Google. In zakaj je to dobro za spletne založnike. Osebno nimam interesa tržiti oglasov, sem pa zadovoljen, če nekdo to počne namesto mene. Google oglase proda in jih prikazuje na straneh, vključenih v program AdSense. Prednost vključitve v program AdSense je, da kot član od vsakega klika na oglas dobiš določen odstotek. To seveda ni ravno veliko, toda z velikim obiskom in kakovostnimi vsebinami lahko zaslužiš dovolj, da se ti blog v bistvu splača.

AdSense je odličen in prefinjen način nagrajevanja majhnih spletnih založnikov, istočasno pa izkorišča orjaški trg majhnih podjetij z majhnimi oglaševalskimi proračuni. AdSense je namreč izredno primeren za manjša podjetja, ki si niti pod razno ne morejo privoščiti oglaševanja v revijah, časopisih in na velikih spletnih straneh. Gre za podjetja, ki so recimo prej oglaševala v manjših lokalnih časopisih in preko letakov v trgovinah. Sedaj pa lahko z majhno spletno trgovino in oglaševanjem na AdSense preprosto in brez posebnega povečajo svoje prihodke.

Istočasno pa AdSense predstavlja motivacijo za spletne založnike. S kakovostnimi vsebinami in povečevanjem obiska si lahko spletni založnik ustvari odličen stranski vir zaslužka. Zato je AdSense odlična nagrade za male spletne založnike in odlična motivacija za povečevanje kakovosti. Boljši si, več lahko zaslužiš. AdSense sicer ni brez napak, saj je podvržen številnim manipulacijam in goljufijam, ampak zaenkrat predstavlja zelo dober kompromis in priložnost za marsikatero spletno stran.

Tovrstnega koncepta v Sloveniji zaenkrat ne, kar se kaže predvsem v pomanjkanju tematskih strani. Recimo strani o kuhinji, računalništvu, vrtnarstvu, avtomobilih, ... Ne bom rekel, da teh strani ni, jih je pa relativno malo, še posebej na področju blogov. Ker ni oglaševalskega denarja tudi ni posebne motivacije, da bi se ljudje, ki se na te stvari spoznajo, svoje znanje delili z drugimi. Vzemimo za primer enega od blogov, ki ga precej redno berem. Pod Lupo je blog o gospodarstvu in vlaganju. Tak blog bi bil v tujini kot ustvarjen za oglaševalce, recimo razne posredniške hiše, zavarovalnice in banke, ki bi lahko oglaševale na blogu. Seveda ne oglašujejo in samo dobra volja je tisto, kar blog pelje naprej. Ko se avtorju ne bo dalo več, ne bo imel nikakršne motivacije za nadaljevanje.

Slovenska oglaševalska omrežja so resno zamudila priložnost, ki jo predstavljajo majhni ponudniki vsebin. Po mojih ocenah je samo še vprašanje časa, preden bo Google AdSense na voljo tudi v Sloveniji. Sploh glede na to, da je ravno ta teden prišel na Hrvaško. Ko bo AdSense v Sloveniji bo priložnost za slovenska oglaševalska omrežja zamujena. In to samo zaradi kratkovidnosti in usmerjenosti na sadje na najnižjih vejah.

Toda tole (malo predolgo) razmišljanje je samo uvod v to, kako bo ta novi svetovni red vplival na klasične medije v prihodnosti. Več v naslednjih dneh.

PS: Grafa zgoraj in povezane ekonomske teorije si nisem izmislil sam, ampak trenutno predstavlja eno najbolj vročih tem v svetu blogov. Stvar se imenuje "Dolgi rep", o njej pa se je začelo govoriti ob izidu seminalnega članka v Wired.

4 komentarji:

Unknown pravi ...

Ja, sem bral ta članek, ampak AdSense sem pač izbral kot primer.

AdSensea mi niso odobrili, ker je bil blog v slovenščini. Vem, da kar nekaj slovenskih podjetij že oglašuje preko AdSensea, zaradi česar je še toliko bolj bedasto, da ga ne moreš imeti na slovenskem pageu.

Unknown pravi ...

Aja, pa Yahoo Publishers Network je še v beti (karkoli to že pomeni). Adsense je na voljo vsem.

Unknown pravi ...

Markos: tvoj komentar je čisti napad na neobstoječ problem. Nisem govoril o kakovostnih piscih v računalništvu. Kakovostnih piscev na splošno ne manjka, prepričan pa sem, da bi jih oglaševalski denar premamil, da bi lahko pisali več.

Enako drži za tvoj argument glede količine. Nič ni narobe s tem, da nekdo napiše en dober esej ali zapis v blog, ampak bolje pa je, če bi jih napisal 50. Vsaj meni je všeč, da lahko berem dobra besedila dobrih avtorjev.

Spletno Oglaševanje pravi ...

AdSense baje kmalu za slovensko vsebino